[Aktualizacja 22.04.2020]
Tarcza 2.0 weszła w życie 18 kwietnia 2020 r. Jak informowaliśmy we wcześniejszym artykule, na podstawie przewidzianych w niej rozwiązań wsparcie dla przedsiębiorców, których dotknęły skutki COVID-19, będzie udzielane m.in. za pośrednictwem Agencji Rozwoju Przemysłu.
Wieczorem 21 kwietnia 2020 r. Agencja uruchomiła nową stronę internetową z szczegółowymi informacjami na temat oferowanych instrumentów wsparcia. Jak wynika z opublikowanych informacji, procedura składania wniosków będzie przebiegać z wykorzystaniem uruchomionego w tym celu serwisu informatycznego. Specjalny Portal Klienta ma zostać udostępniony przedsiębiorcom w najbliższych dniach. Za jego pośrednictwem będzie możliwe złożenie wniosków wraz z niezbędnymi załącznikami. Na ich podstawie Agencja będzie podejmować decyzję o przyznaniu wsparcia, tj. udzieleniu pożyczki lub refinansowania leasingu oraz zawarcia odpowiednich umów.
Szczegółowe informacje w tym zakresie można znaleźć na dedykowanej stronie internetowej. Znajdują się tam również wzory wniosków, załączników oraz umów, które będą wykorzystywane w procesie udzielania wsparcia.
Przedsiębiorcom, którzy planują wystąpić o wsparcie, rekomendujemy jak najszybsze zapoznanie się z tymi informacjami i dokumentami – tak, aby możliwe było:
sprawne zebranie wymaganej dokumentacji (wymagane są m.in. sprawozdanie finansowe za 2018 r., bilans i rachunek zysków i strat za rok 2019 wstępny lub pełne sprawozdanie finansowe za 2019 r., plan wpływów i wydatków w ciągu najbliższych 12 miesięcy, zaświadczenia ZUS),
a w razie potrzeby skonsultowanie treści dokumentów i informacji pod względem prawnym (np. w zakresie zabezpieczeń, których udzielenia przez przedsiębiorcę wymaga Agencja),
oraz usunięcie wszystkich pojawiających się wątpliwości.
Poniżej przedstawiamy zebrane najważniejsze informacja wynikające z ww. strony internetowej:
DO KOGO JEST SKIEROWANE WSPARCIE?
firmy z obszaru Małych i Średnich Przedsiębiorstw prowadzące pełną księgowość,
prowadzące działalność przez 12 miesięcy,
przychody za ostatni okres obrachunkowy na poziomie minimum 4 mln zł,
ostatni rok zakończony dodatnim wynikiem EBITDA (wynik operacyjny + amortyzacja) oraz dodatnim wynikiem finansowym netto
potrzebujące wsparcia dla swojego biznesu
szukające możliwości pozyskania dodatkowych środków na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym lub możliwości refinansowania aktualnie leasingowanych środków transportu, uzyskania karencji w spłacie i wydłużenia okresu finansowania w czasie trwania stanu epidemii COVID-19 oraz do momentu ustania jej negatywnych skutków ekonomicznych
JAKIE INSTRUMENTY WSPARCIA ZOSTAŁY PRZEWIDZIANE?
Agencja Rozwoju Przemysłu oferuje przedsiębiorcom następujące instrumenty wsparcia:
POŻYCZKA OBROTOWA FINANSUJĄCA WYPŁATĘ WYNAGRODZEŃ W SEKTORZE MŚP [FILAR I]
Warunki:
pożyczka w kwocie netto wymaganej do finansowania deficytu funduszu wynagrodzeń przedsiębiorstwa, pożyczka stanowiąca również uzupełniające źródło finansowania wynagrodzeń u przedsiębiorcy obok innych źródeł finansowania przewidzianych w ramach Tarczy Antykryzysowej
środki na wypłatę wynagrodzeń dla pracowników w celu utrzymania stanu zatrudnienia i kontynuacji prowadzonej działalności
dla klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw z potwierdzonym deficytem płynności bieżącej
pożyczka przekazywana bezpośrednio na rachunki pracownicze (przez ARP lub za pośrednictwem Agenta operacyjnego (wybrany bank)), możliwość wypłaty pożyczki na rachunek bieżący przedsiębiorcy z obowiązkiem udokumentowania celowości wydatkowania środków z pożyczki
pożyczka przyznawana w oparciu o weryfikację luki płynnościowej na podstawie potwierdzenia niewystarczających środków na wypłatę wynagrodzeń (np. wyciąg z rachunku bankowego) i analizy krótkiej płynności (analiza weryfikacyjna za pośrednictwem własnych zasobów lub za pośrednictwem Agenta operacyjnego)
oprocentowanie rynkowe: WIBOR 1M + marża zgodnie z siatką marż zawartą w Podstawowych warunkach udzielania pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Tarczy Antykryzysowej (marże analogiczne do marż zaimplementowanych w Parametryzatorze pożyczkowym)
prowizja przygotowawcza 0,2%, brak prowizji za przedterminową spłatę, za rozpatrzenie wniosku i od niewykorzystanej kwoty pożyczki (możliwa opłata finansująca ew. koszty Agenta operacyjnego)
okres finansowania do 2 lat
wydłużony okres karencji w spłacie kapitału do 12 miesięcy
pożyczka uruchamiana jednorazowo lub w transzach
zabezpieczenie: dla ekspozycji do 200 tys. zł: weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 k.p.c. oraz poręczenie głównych udziałowców pożyczkobiorcy; dla pożyczek większych niż 200 tys. zł zabezpieczenia materialne (minimum 120% wg wartości rynkowej), z wykorzystaniem wsparcia Funduszy Poręczeniowych KGP, oraz zabezpieczenia uzupełniające: weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 k.p.c., poręczenie wg prawa cywilnego głównych udziałowców pożyczkobiorcy
LEASING OPERACYJNY Z KARENCJĄ W SPŁACIE DLA KLIENTÓW SEKTORA TRANSPORTU DROGOWEGO [FILAR II]
Warunki:
leasing operacyjny przeznaczony na refinansowanie posiadanych leasingów w komercyjnych spółkach i towarzystwach leasingowych
dla klientów z sektora MŚP o obrotach powyżej 4 mln zł i posiadających dodatnie wyniki za 2019 r. (pozytywna EBITDA i wynik netto)
prowadzących pełną księgowość
waluta PL
wiek pojazdu i/lub naczepy do 3 lat
pojazd i/lub naczepa powyżej 3,5 t
kwota leasingu do 5 mln zł netto dla klienta
okres finansowania do 6 lat (łącznie z karencją)
karencja w spłacie rat leasingowych do 12 miesięcy
oprocentowanie: WIBOR 1M + marża zgodna z siatką cen dla produktu
opłata wstępna (czynsz inicjalny) – 0%
opłaty manipulacyjne 0%
ubezpieczenie OC/AC/NNW w okresie umowy leasingu łącznie z karencją opłacone przez leasingodawcę, a koszt doliczony do rat po rozpoczęciu miesięcznego harmonogramu spłat
zabezpieczenie leasingu: weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 k.p.c., poręczenie głównych udziałowców leasingobiorcy
POŻYCZKA OBROTOWA NA FINANSOWANIE DEFICYTU W KAPITALE OBROTOWYM [FILAR III]
Warunki:
pożyczka przeznaczona na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym
dla klientów z sektora MŚP o obrotach powyżej 4 mln zł i posiadających dodatnie wyniki za 2019 r. (pozytywna EBITDA i wynik netto), prowadzących pełną księgowość
kwota pożyczki: 0,8 mln zł – 5 mln zł
okres finansowania do 6 lat
wydłużony okres karencji w spłacie kapitału do 15 miesięcy
oprocentowanie rynkowe: WIBOR 1M + marża zgodnie z siatką marż zawartą w Podstawowych warunkach udzielania pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Tarczy Antykryzysowej (marże analogiczne do marż zaimplementowanych w Parametryzatorze pożyczkowym)
prowizja przygotowawcza 0,2%, brak prowizji za przedterminową spłatę, za rozpatrzenie wniosku i od niewykorzystanej kwoty pożyczki
pożyczka uruchamiana jednorazowo lub w transzach
zabezpieczenie pożyczki: zgodnie z zasadami ARP (minimum 120% wg wartości rynkowej), wykorzystanie wsparcia Funduszy Poręczeniowych KGP, oraz zabezpieczenia uzupełniające: weksel własny in blanco wraz z deklaracją wekslową, oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art. 777 k.p.c., poręczenie wg prawa cywilnego głównych udziałowców pożyczkobiorcy
CO JEST POTRZEBNE DO ZŁOŻENIA WNIOSKU?
aktywny Profil Zaufany na platformie ePUAP (WAŻNE! Przedsiębiorcy, którzy nie posiadają Profilu Zaufanego, a chcą skorzystać z pomocy, powinni go niezwłocznie założyć – jest to możliwe m.in. za pośrednictwem bankowości elektronicznej)
dokumenty z listy zamieszczonej przez Agencję Rozwoju Przemysłu w wersji elektronicznej (WAŻNE! Listy wymaganych dokumentów, które należy skompletować i załączyć do wniosku, są zamieszczone na ww. stronie internetowej odrębnie dla każdego instrumentu wsparcia)
zalecana przeglądarka internetowa
Przyjęta przez Sejm 9 kwietnia 2020 r. tarcza 2.0 przewiduje możliwość uzyskania przez przedsiębiorców wsparcia udzielanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Co wynika z nowych przepisów?
Dla kogo wsparcie?
O wsparcie mogą się ubiegać przedsiębiorcy, którzy odnotowali spadek obrotów gospodarczych w następstwie COVID-19 rozumiany jako spadek sprzedaży towarów lub usług w ujęciu ilościowym lub wartościowym:
nie mniej niż o 15% obliczony jako stosunek łącznych obrotów w ciągu dowolnie wskazanych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po 1 stycznia 2020 r., w porównaniu do łącznych obrotów z analogicznych 2 kolejnych miesięcy kalendarzowych roku poprzedniego, lub
nie mniej niż o 25% obliczony jako stosunek obrotów z dowolnie wskazanego miesiąca kalendarzowego, przypadającego po 1 stycznia 2020 r., w porównaniu do obrotów z miesiąca poprzedniego
przy czym za miesiąc uważa się także 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych, w przypadku gdy dwumiesięczny okres porównawczy lub miesięczny okres porównawczy rozpoczyna się w trakcie miesiąca kalendarzowego, tj. w dniu innym niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego.
Wsparcia nie uzyskają:
przedsiębiorcy, których trudna sytuacja finansowa nie wynika z wprowadzenia zakazów oraz ograniczeń w celu zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania zakażenia wirusem SARS-CoV-2 oraz rozprzestrzeniania się choroby COVID-19;
przedsiębiorcy, wobec których ogłoszono upadłość;
przedsiębiorcy, wobec których otwarte zostało postępowanie restrukturyzacyjne.
Natomiast w przypadku przedsiębiorców, względem których złożono wnioski w postępowaniach dotyczących ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacyjnych, do czasu ich prawomocnego rozpatrzenia procedura udzielenia wsparcia ulega zawieszeniu. Szerzej o tych kwestiach pisaliśmy w artykule Upadłość dopiero po zakończeniu epidemii, restrukturyzacja pilnie już dziś, ale bez finansowania.
Jakie formy wsparcia są możliwe?
Katalog form wsparcia jest otwarty. Wsparcie może być przyznane w szczególności w formie:
pożyczek,
gwarancji,
poręczenia,
leasingu lub innych instrumentów związanych z finansowaniem działalności gospodarczej, na warunkach rynkowych,
innych zwrotnych finansowych instrumentów dłużnych.
Zasadą ma być udzielanie wsparcia w sposób sukcesywny – przez wypłatę poszczególnych transz pożyczki lub innych form finansowania, za wyjątkiem, gdy:
udzielenie wsparcia polega na zawarciu umowy leasingu,
udzielenie wsparcia polega na zawarciu innej umowy, która wymaga przekazania finansowania w całości, lub
jest to uzasadnione okolicznościami udzielenia wsparcia.
Wielkość oraz rodzaj wsparcia mają zależeć od:
faktycznych skutków finansowych, jakie przedsiębiorca poniósł na skutek ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii,
skali prowadzonej działalności.
Cel, na jaki może być przeznaczone wsparcie ma określać umowa zawarta między Agencją Rozwoju Przemysłu (ARP S.A. lub jej spółką zależną) a beneficjentem wsparcia. Udzielone wsparcie nie może być przeznaczone na regulowanie zobowiązań beneficjenta wobec: podmiotów dominujących i zależnych, wspólników, akcjonariuszy, członków rodziny oraz osób bliskich beneficjentów.
Jak uzyskać wsparcie?
KROK 1:
Złożenie przez przedsiębiorcę wniosku o udzielenie wsparcia
Do wniosku należy dołączyć:
oświadczenie przedsiębiorcy potwierdzające trudną sytuację finansową, stanowiącą podstawę przyznania wsparcia oraz dane dotyczące sytuacji finansowej,
informację zawierającą opis planowanych przez przedsiębiorcę działań w celu ustabilizowania jego sytuacji ekonomicznej.
UWAGA: Wzór wniosku wraz z objaśnieniami i informacjami o niezbędnych załącznikach ma zostać udostępniony na stronie internetowej Agencji Rozwoju Przemysłu w terminie 3 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
KROK 2:
Rozpatrzenie przez Agencję Rozwoju Przemysłu wniosku o udzielenie wsparcia
niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od złożenia wniosku z wymaganymi załącznikami (termin instrukcyjny – może być wydłużony).
KROK 3 (OPCJONALNIE):
Wezwanie przedsiębiorcy do uzupełnienia braków formalnych wniosku
w terminie nie dłuższym niż 5 dni.
KROK 4 (OPCJONALNIE):
Uzupełnienie braków formalnych wniosku
KROK 5:
Zawarcie umowy o udzielnie wsparcia
w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku Agencja Rozwoju Przemysłu ma przystąpić niezwłocznie do zawarcia umowy wsparcia z beneficjentem
zawarcie umowy ma nastąpić w terminie 5 dni od dnia uzgodnienia warunków umowy z beneficjentem (termin instrukcyjny – może być wydłużony),
jeżeli dla ważności czynności prawnej zastrzeżono formę pisemną, możliwe będzie zawarcie umowy w formie dokumentowej,
zawarcie umowy nastąpi z zastrzeżeniem warunku zawieszającego w postaci ustanowienia i przekazania przez beneficjenta wymaganych zabezpieczeń,
umowa wsparcia ma określać w szczególności: 1) strony umowy; 2) przedmiot i cel umowy, w tym formę oraz wartość udzielonego wsparcia; 3) zasady oraz terminy przekazywania udzielonego wsparcia; 4) zasady i terminy zwrotu wsparcia; 5) uprawnienia Agencji Rozwoju Przemysłu w zakresie kontroli należytego wykonywania umowy oraz obowiązki beneficjenta w zakresie informowania oraz raportowania na temat sposobu wykorzystania wsparcia oraz bieżącej sytuacji finansowej beneficjenta; 6) formy zabezpieczenia umowy; 7) zasady raportowania z wykorzystania wsparcia; 8) zasady odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy; 9) warunki dokonywania zmian i rozwiązania umowy.
UWAGA: Wzór umowy wsparcia ma zostać udostępniony na stronie internetowej Agencji Rozwoju Przemysłu w terminie 3 dni od dnia wejścia w życie ustawy.
WAŻNE:
postępowanie związane z udzieleniem wsparcia może być prowadzone za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub innych środków łączności, mając na względzie interes strony oraz konieczność sprawnego prowadzenia postępowania,
w przypadku niespełnienia przez przedsiębiorcę warunków udzielenia wsparcia, Agencja Rozwoju Przemysłu odrzuca wniosek i niezwłocznie informuje o tym przedsiębiorcę,
wniosek odrzucony nie będzie podlegać ponownemu rozpoznaniu, o ile będzie oparty na tych samych przesłankach.
Czy nowe przepisy już obowiązują?
Prace nad ustawą o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (tzw. tarcza 2.0) nie są jeszcze zakończone. Teraz ustawa trafi do Senatu, a następnie (jeśli Senat nie zgłosi żadnych poprawek) do Prezydenta. Dopiero po jej ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw będzie możliwe skorzystanie z przewidzianej w niej pomocy.
Zespół Kubas Kos Gałkowski cały czas monitoruje regulacje i zalecenia wydawane przez organy rządowe i na bieżąco opracowuje konkretne rozwiązania prawne. Pozostajemy w gotowości, aby udzielić wsparcia i odpowiedzi na wszelkie pojawiające się pytania. W razie jakichkolwiek wątpliwości związanych z COVID-19 oraz wpływem pandemii na Państwa działalność, jesteśmy do Państwa dyspozycji.
Artykuł ma charakter wyłącznie informacyjny, abstrakcyjny i ogólny, nie stanowi opinii prawnej lub porady ani nie może być traktowany jako świadczenie pomocy prawnej w jakiejkolwiek formie. Materiały zawarte w niniejszym artykule nie mogą stanowić podstawy jakiejkolwiek odpowiedzialności Kancelarii lub autora artykułu w stosunku do osób trzecich. Kancelaria "Kubas Kos Gałkowski – Adwokaci sp. p". sp. k. może udzielić porady prawnej lub sporządzić opinię wyłącznie i dopiero po zapoznaniu się ze stanem faktycznym konkretnej sprawy. W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji lub pomocy prawnej skontaktuj się z naszym prawnikiem.
コメント